SEO tips

SEO-tips voor je website

Een website laten maken en geduldig wachten op bezoekers? Wel, dat werkt gewoonweg niet. Je hoort jouw website namelijk zichtbaar te maken op het internet, anders krijg je geen bezoekers. Met een goede SEO-strategie zorg je dat jouw klanten hun weg vinden naar je webssite. Enkele tips...

ZOEKWOORDANALYSE

Leer jouw doelgroep kennen. Mensen gaan immers niet op zoek naar jouw webssite, want ze hebben nog nooit van jou gehoord. Ze gaan dus op zoek naar de producten die je aanbiedt. En dat doen ze met zoekmachines als Google.

Jij moet te weten komen welke zoekwoorden ze in Google typen. Denk goed na over alle sleutelwoorden die jouw doelpubliek zou kunnen gebruiken in de zoektocht naar jouw producten. Die zoekwoorden verwerk je tenslotte in je eigen teksten, waardoor jouw webssite hoger scoort in Google.

UNIEKE PRODUCTOMSCHRIJVINGEN

We beseffen het: vaak heb je niet de tijd om veel werk te besteden aan de omschrijvingen van je producten. Het lijkt je totaal niet belangrijk. Je kopieert dus simpelweg de beschrijvingen die jouw leverancier gebruikt of je houdt het op enkele kernwoorden.

Begrijpelijk, maar toch raden we je aan om er wél bij stil te staan. Google heeft een voorkeur voor unieke inhoud. Eigen teksten. En uiteraard met de juiste sleutelwoorden.

Je hoeft niets uit je duim te zuigen. Baseer je op de inhoud van de teksten van de fabrikant, maar dan anders verwoord.

REVIEWS

Een handige manier om unieke inhoud te verzamelen? Vraag jouw klanten om reviews te plaatsen.

URL

Zoekmachines zijn robotten, maar daarom hoef je nog niet in codetaal te schrijven. Bij het maken van een URL gebruik je dus best woorden in plaats van cijfers. Dus: beschrijvende termen en geen codes. Een sterke URL is immers leesbaar en begrijpbaar. Kijk maar naar de volgende voorbeelden:

Niet: www.voorbeeld.be/15895prod8c

Wél: www.voorbeeld.be/koffiemachine/blauw-5liter

PAGINATITELS

Bij het verzinnen van paginatitels moet je goed nadenken over de essentie van de pagina. Hét woord dat de pagina bondig samenvat. Dat sleutelwoord zet je helemaal vooraan.

Let er zeker op dat de titel niet meer dan 512 pixels bevat, wat overeenkomt met zo’n 60 karakters. Google rekent namelijk in pixels in plaats van karakters.

FOTO'S & AFBEELDINGEN

Ook foto’s en afbeeldingen hebben invloed op de positie van jouw webssite in de zoekresultaten van Google. Met enkele kleine ingrepen zorg je ervoor dat de foto’s van jouw producten hoog scoren in Google Afbeeldingen.

  • Een goede bestandsnaam: maak een korte beschrijving met belangrijke sleutelwoorden, maar gebruik geen nummer of afkorting.
  • Let op het juiste formaat van de afbeelding, want anders daalt de snelheid van je webssite.
  • Schrijf een sterke title- en alt-attribuut.

INTERNE LINKS EN BACKLINKS

Zoekmachines én jouw klanten houden van interne links. Dat zijn links die verwijzen naar een andere pagina van jouw webshop. De waarde van jouw webwinkel wordt zo verdeeld over meerdere pagina’s.

Backlinks zijn dan weer verwijzingen van andere websites naar jouw webssite. Die kan je bekomen door een autoriteit te worden op jouw werkgebied, interessante content aan te bieden en actief te zijn op sociale media.

MINIMUM AAN KLIKKEN

Hoe minder inspanning de klant moet leveren, hoe groter de kans dat hij een aankoop doet. En dat hij op jouw webssite blijft en niet surft naar een concurrent. Zorg dus dat jouw homepage nooit meer dan één of twee klikken verwijderd is van de andere pagina’s. Zo niet, raakt de bezoeker verloren in een wirwar aan pagina’s.