Publiciteit voor je webshop

Zo zet u uw webshop in de kijker

Gebruik op uw website de juiste termen, zodat zoekmachines uw webshop makkelijk kunnen vinden. Kies voor een eenvoudige navigatie en duidelijke product pagina’s. Die zorgen er immers voor dat uw klant snel alle info vindt die hij zoekt en dus makkelijker tot een aankoop overgaat.

Tip 1: Bereik uw klanten waar ze hun vrije tijd doorbrengen: op social media

Social media draaien rond interactie: ga de dialoog met uw klanten aan. Zoek een goede mix van informatie, reclame, wedstrijden, polls en dergelijke. Video’s zijn ook een echte meerwaarde voor uw social media: ideaal om langere stukken informatie met uw volgers te delen. Zorg wel voor een professionele uitstraling: scherp beeld en degelijk geluid zijn onmisbaar bij een goede video-marketing.

Tip 2: Onderschat de kracht van e-mailmarketing niet

Vergeet niet dat u ook via e-mail uw doelpubliek kunt bereiken. Klanten die eerder al iets via uw webshop kochten en tevreden zijn, zijn makkelijker te overtuigen dan nieuwe klanten. Stuur hen geregeld een mail met nieuws of met promotionele acties. Zorg voor een mooie e-mail, waarvan het ontwerp en het taalgebruik in de lijn liggen van uw website. Een degelijke e-mailmarketing zorgt ervoor dat uw klanten u niet vergeten en bij een nieuwe aankoop meteen aan uw webshop zullen denken.

Tip 3: Adverteer online

Als u een iets groter budget ter beschikking heeft, kan het interessant zijn om online te adverteren. De meest gebruikte online advertentiekanalen zijn Google en Facebook. In Google kunt u met behulp van Adwords een campagne opzetten waarbij zoekers bij het ingeven van specifieke termen uw advertentie te zien krijgen. Op Facebook kunt u uw advertentie aan een specifieke groep gebruikers laten zien, waardoor u makkelijk uw doelgroep bereikt. Hou er wel rekening mee dat beide varianten niet goedkoop zijn en dat een advertentiecampagne niet onmiddellijk resultaten oplevert.

Tip 4: Maak gebruik van de kracht van reviews

Potentiële klanten horen graag wat anderen van uw product vonden. Stimuleer tevreden klanten om een review te schrijven en beloon klanten die andere klanten aanbrengen. Hou er wel steeds rekening mee dat er ook negatieve commentaar kan komen. Toon begrip voor de frustraties van de ontevreden klant en contacteer de klant rechtstreeks, in plaats van online de discussie aan te gaan.

Tip 5: Start met bloggen

Het is altijd een goed idee om een blog toe te voegen aan uw webshop. Een blog biedt u de mogelijkheid om wat meer informatie te geven over uw producten. Een goede blog bezorgt u het imago van een expert, waardoor consumenten met meer vertrouwen bij u zullen kopen. Door regelmatig te bloggen lijkt uw website levendiger en komt uw webshop ook hoger in de Google-ranking te staan. Weinig tijd om zelf aan de slag te gaan? Zoek een gastblogger wiens kennis een meerwaarde is voor uw webshop.

Tip 6: Zet uw product in de kijker

Bij een online aankoop kan uw klant het product niet aanraken. U doet er dan ook goed aan hem zo veel mogelijk details over uw artikel te geven. Vermeld afmetingen, materie en alle andere informatie die nuttig kan zijn. Investeer in kwaliteitsvolle foto’s vanuit diverse hoeken genomen en laat alle details zien. Doe er met andere woorden alles aan om het product zo tastbaar mogelijk te maken voor uw klant.

Tip 7: Plaats reviews duidelijk op de productpagina

Consumenten horen graag wat andere klanten van een product vinden. Kies er daarom voor om de reviews over elk artikel prominent op de verkoopspagina te plaatsen. Uw webshop wordt geloofwaardiger en aangezien zoekmachines websites met reviews voorrang geven, zult u ook hoger scoren in de zoekresultaten.

Tip 8: Wees duidelijk en transparent

Consumenten houden van duidelijkheid. Stop de info over leveringstermijnen, transportkosten en retourmogelijkheden niet weg in de kleine lettertjes maar vermeld dit duidelijk op de productpagina’s.

Tip 9: Laat de bestelknop opvallen

Uw klant heeft zijn keuze gemaakt en hoeft enkel nog op de bestelknop te klikken. Toch haken een aantal klanten op dit punt af. De oorzaak? Een slecht geplaatste knop of twijfel die op het allerlaatste moment de kop op steekt. Maak het uw klant makkelijk: plaats de bestelknop centraal en beschrijf nogmaals kort de voordelen die uw webshop biedt.


Het is belangrijk om ook aan bestaande klanten de nodige aandacht te schenken. Het kost namelijk 5 tot 25 keer meer om een nieuwe klant aan te trekken, dan om een bestaande klant opnieuw een aankoop te laten doen. Maar hoe bindt u een klant aan uw bedrijf?


Tip 10: Gebruik de kracht van e-mail

E-mail is een heel eenvoudige manier om de band met uw klanten te versterken. U kan klanten een paar dagen na hun aankoop een mailtje sturen met leuke weetjes over uw bedrijf of met interessante informatie over het product dat ze kochten. Wie bijvoorbeeld een airfryer koopt bij Coolblue, ontvangt enkele dagen later een e-mail met een link naar een lijst handige airfryer-recepten.

Tip 11: Kies voor een aantrekkelijk loyaliteitsprogramma

Getrouwheidsprogramma’s zijn er in alle maten en kleuren. Kies een programma dat bij uw klanten past. Zo werkt Vente-Exclusive.com met een gelaagd loyaliteitsprogramma: klanten worden op basis van het aantal aankopen in een gouden, zilveren, bronzen of blanco categorie ingedeeld. Hoe hoger de categorie, hoe eerder de klanten toegang krijgen tot flash-sales van Vente-Exclusive.com. Klanten krijgen ook te zien hoeveel punten ze nog van de volgende categorie verwijderd zijn en worden zo gestimuleerd om vaker bij deze site te kopen.

Tip 12: Maak indruk bij elke levering

U kan uw trouwe klanten ook belonen door een kleine attentie bij hun aankoop toe te voegen. Dit kan een kortingsbon voor een volgende aankoop zijn, maar ook kleine cadeautjes maken de klant blij. Zo ontvingen de klanten van Torfs in het voorjaar bij de levering van een online bestelling een tube voetencrème, om hun voeten helemaal zomerklaar te maken.