Webshop

Een webshop beginnen? Deze 5 cruciale stappen mag u niet overslaan

1. De webshop opzetten

De eerste - en erg belangrijke - stap is het selecteren van een platform voor uw webshop.

U bouwt een webshop via een handige template, denk bijvoorbeeld aan Shopify of Woocommerce. Het design moet bovendien passend zijn voor uw aanbod. Een vrolijke look en feel past perfect bij een webshop met hobbyproducten, een strak design is bijvoorbeeld meer geschikt voor een webshop met kantoorartikelen. Kijk ook zeker hoe de concurrentie het aanpakt. Wat vindt u mooi, aantrekkelijk of slim aan het ontwerp van deze webshops? Wat trekt u aan of stoot u net af? Laat dit mee uw keuze voor een bepaalde template en bijhorend design bepalen.

U verkoopt via een bekend, groter platform of een bestaande webwinkel zoals Bol.com of Storesquare. Zo hoeft u geen eigen webshop te bouwen en heeft u meteen een groot bereik. Maar deze platformen nemen wel een commissie op uw verkoop.

U hebt ongetwijfeld een goede naam in gedachten voor uw webshop. Vergeet dan ook niet de bijpassende domeinnaam te registreren. Het kan ook interessant zijn om na te gaan of u de merknaam van uw webshop beter registreert. Zo kan niemand met uw goed idee aan de haal gaan.

2. Voorzie de juiste informatie

Zo, het raamwerk van uw webshop is er. Nu kan de inhoud volgen. Een bezoeker van uw webshop moet namelijk meteen weten waar hij/zij aan toe is. Of het nu gaat om informatie over de aangeboden producten, reviews van andere klanten of de leveringsvoorwaarden van de pakjes.

Wat mag u niet vergeten:

  • Alle (technische) informatie over de producten: afmetingen, eigenschappen, voordelen,... Let er goed op dat deze informatie steeds up to date is en klanten niet gefrustreerd wegklikken wanneer enkele items eigenlijk uitverkocht zijn.

  • Een pagina met daarop de algemene voorwaarden.

  • Duidelijke voorwaarden rond levering, verzending en retour. Geef duidelijk aan op uw website wanneer de levering en retours al dan niet gratis zijn.

  • De mogelijkheid voor klanten om reviews achter te laten. U mag het belang van social proof niet onderschatten.

3. Zorg voor een aangename shopervaring

Hoe uw website eruit ziet qua design en hoe bezoekers er hun weg kunnen vinden, zijn ook twee elementen die u niet over het hoofd mag zien.

Het vormgeving van uw webshop

  • Mooie, duidelijke foto’s van uw aanbod is essentieel.

  • Een origineel lettertype is tof, maar verlies de leesbaarheid niet uit het oog. Dat primeert steeds.

De gebruikservaring van uw webshop

  • In welke talen gaat u uw webshop beschikbaar maken? Dit is gekoppeld aan uw - eventueel internationale - doelpubliek. Maak het ook eenvoudig om tussen de talen te switchen.

  • Het aantal online shoppers dat via smartphone of tablet tot aankoop overgaat, wordt steeds groter. In 2018 ging het zelfs om 35%. Let er dus zeker op dat de mobiele versie van uw webshop op punt staat.

4. Verzeker een vlotte afhandeling

Een vlot bezoek aan uw webshop is belangrijk, maar ook wat er na de aankoop gebeurt is cruciaal.

  • Zorg voor voldoende opties rond betaling (via overschrijving, betaal- en kredietkaarten, Paypal, mobiele bankapplicaties,...) en biedt een betrouwbare verzending van de pakjes aan (zoals via bpost).

  • Bij bpost is het mogelijk om het e-mailadres van uw klant toe te voegen aan het verzendlabel. Op die manier kan bpost uw klant op de hoogte houden van de levering en kan de klant de levering aanpassen.

  • Bevestig via e-mail de bestelling en deel nog even alle gegevens omtrent de levering. Probleem met de levering? Laat dit dan zeker ook weten.

5. De vindbaarheid van uw webshop

Als u alle bovenstaande elementen aanvinkt bij het bouwen van uw webshop, dan bent u al een eind op de goede weg. Maar, er is nog iets wat we niet mogen vergeten: uw doelpubliek moet de weg naar uw webshop vinden.

Schenk daarom voldoende aandacht aan de SEO van uw webshop, of hoe makkelijk bezoekers via een zoekmachine bij u terechtkomen.